SprÄk
SĂžk
Meny

SĂžk


Velg sprÄk



BokmÄl

Alt innhold er tilgjengelig pÄ bokmÄl

Nynorsk

Noko av innhaldet er tilgjengeleg pÄ nynorsk

Samordnet registermelding

Sist oppdatert: 5. mars 2020 .

Samordnet registermelding bruker du nÄr du skal sende inn meldinger til Enhetsregisteret, Foretaksregisteret og Frivillighetsregisteret.

Hvis du for eksempel skal registrere et nytt aksjeselskap, en forening eller et enkeltpersonforetak, er det denne tjenesten du skal bruke. Det samme gjelder nÄr du skal melde endringer av adresse, styremedlemmer, navn eller telefonnummer for en enhet eller et foretak som allerede er registrert.

Tjenesten er helelektronisk. Det betyr at vedlegg som skal fÞlge meldingen mÄ lastes opp elektronisk, og at alle som skal signere mÄ gjÞre det i Altinn.

Det er mange fordeler ved Ă„ bruke Samordnet registermelding

  • Det er nok at Ă©n person signerer elektroniske meldinger.
  • Vedtaket er tilgjengelig i Altinn to timer etter at meldingen er ferdig behandlet.
  • Enkle endringer blir registrert maskinelt etter hvert som vi mottar dem.
  • For de fleste meldinger i Foretaksregisteret er det lavere gebyr.

Ofte stilte spÞrsmÄl

Hvordan legger jeg inn personer i roller (daglig leder, styre osv.)?

Skriv inn fĂždselsnummer (11 siffer) og etternavn. Velg deretter rolle og trykk pĂ„ «Legg til».

Det er viktig at du skriver etternavnet nÞyaktig slik det er registrert i Folkeregisteret. For personer med flere etternavn (for eksempel Berg Hansen), er det bare det siste som skal legges inn. Hvis etternavnet er sammensatt med bindestrek (for eksempel Berg-Hansen), mÄ du legge inn begge navnene.

Hva slags filer (vedlegg) kan jeg laste opp?

LÞsningen hÄndterer de aller fleste og mest brukte formatene for tekstbehandling, regneark og grafikk. For at lÞsningen skal kunne hÄndtere vedlegg i PDF-format (Portable Document Format), mÄ dokumentet lagres uten begrensninger eller sikkerhetsinnstillinger. Kontroller dokumentegenskapene og pass pÄ at dokumentet ikke er beskyttet.

Det er viktig Ä merke seg at stÞrrelsen pÄ filene du laster opp, ikke mÄ vÊre stÞrre enn 10 MB. Har du flere filer eller vedlegg, mÄ den totale stÞrrelsen for hele meldingen ikke overstige 20 MB.

Hvordan signerer jeg melding og vedlegg?

Samordnet registermelding er en elektronisk tjeneste der utfylling, opplasting av filvedlegg og signering gjĂžres i Altinn. Du kan bare bruke lĂžsningen hvis alle vedlegg kan lastes opp som filer, og at de som skal signere meldingen kan gjĂžre det i Altinn. Hvem som skal signere meldingen avhenger av organisasjonsform og hva meldingen gjelder.

Hvem skal signere?

Meldingen skal alltid signeres av minst Ă©n person. Den som signerer skal vĂŠre en av de meldepliktige, som kan vĂŠre

  • daglig leder
  • medlem av styret
  • innehaver
  • forretningsfĂžrer
  • signaturberettiget
  • kontaktperson
  • norsk representant

Meldingen kan ogsÄ signeres av en person som har fÄtt tildelt retten til Ä signere pÄ vegne av enheten.

I en melding som gjelder registrering i Foretaksregisteret der det er meldt et styre, skal alle nye styremedlemmer signere.

Privatpersoner

NÄr den som skal signere er en person, blir signeringsoppgaven for Samordnet registermelding sendt til personen sin innboks i Altinn.

Juridiske personer (enheter og foretak)

NĂ„r den som skal signere er en juridisk person, for eksempel en regnskapsfĂžrer eller en revisor, blir signeringsoppgaven for Samordnet registermelding sendt til enhetens innboks i Altinn.

Signeringen kan da gjÞres av personer som har rollen «Tilgangsstyring» i Altinn. Denne rollen blir automatisk gitt til personer som er registrert i Enhetsregisteret med rollen

  • daglig leder
  • styrets leder
  • innehaver
  • bobestyrer

Har du én av disse rollene, kan du delegere rettigheten «Signerer av Samordnet registermelding» til andre personer.

Hvordan ettersender jeg vedlegg?

Det kan vÊre tilfeller der du fÄr krav om Ä ettersende mer dokumentasjon nÄr meldingen er under saksbehandling

Du fÄr da en melding i innboksen i Altinn med informasjon om hva som mangler. I denne meldingen ligger det en lenke til den opprinnelige innsendelsen slik at du kan laste opp og ettersende nye vedlegg.

NÄr du har trykket pÄ lenken «Send inn mer dokumentasjon» kommer du til statussiden for meldingen. Trykk pÄ knappen «Last opp vedlegg», og siden for opplasting av nye vedlegg Äpnes. Etter at du har lastet opp nye vedlegg trykker du pÄ knappen «GÄ videre til innsending».

Hvis nye vedlegg ikke skal signeres elektronisk, kommer du direkte til siden for Ä sende inn det nye vedlegget. Her trykker du pÄ knappen «Send inn». Har du lastet opp vedlegg som skal signeres, sender du nye vedlegg til signering. Vedleggene vil bli sendt BrÞnnÞysundregistrene nÄr de er signert i Altinn.

Hvordan sjekker jeg status pÄ meldingen?

Det er bare den som har fylt ut meldingen som kan sjekke status pÄ meldingen

Logg inn i Altinn. Du finner meldinger som er mottatt i forbindelse med innsending og behandling av Samordnet registermelding i innboksen i Altinn. Etter at meldingen er sendt til signering, vil skjemalenken fĂžre deg til en side som viser status for signering og behandling av meldingen.

Hvordan gi retten til Ă„ signere elektroniske meldinger til andre personer?

Retten til Ă„ signere kan tildeles av daglig leder, styrets leder eller innehaver

Fra siden «Hva skal meldes?» kan du gi retten til Ä signere elektroniske meldinger til andre personer som for eksempel ansatte, regnskapsfÞrer, revisor. NÄr en person har fÄtt tildelt denne retten, vil vedkommende kunne signere elektroniske meldinger pÄ vegne av den enheten eller foretaket der rettigheten er gitt.

Hvis enheten ikke har styreleder eller daglig leder, kan kontaktperson, forretningsfĂžrer eller norsk representant tildele retten til Ă„ signere.

Hvem kan/kan ikke bruke denne tjenesten?

Opplysninger som ikke kan meldes elektronisk

FĂžlgende opplysninger kan ikke meldes i den elektroniske lĂžsningen:

  • Opplysninger om konsern eller foretaksgrupper.
  • SammenslĂ„ing og deling av stiftelser.

Skal du melde slike opplysninger, mÄ du bruke papirskjema.

FĂžlgende organisasjonsformer kan ikke meldes i den elektroniske lĂžsningen:

  • Europeisk selskap
  • Europeisk Ăžkonomisk foretaksgruppe
  • Fylkeskommunalt foretak
  • Gjensidig forsikringsselskap
  • Interkommunalt selskap
  • Kommunalt foretak
  • Pensjonskasse
  • Sparebank
  • Statsforetak
  • Annet foretak ifĂžlge sĂŠrskilt lov som helseforetak og studentsamskipnad

FĂžlgende organisasjonsformer kan melde endring og sletting i den elektroniske lĂžsningen:

  • Norskregistrert utenlandsk foretak NUF
  • Selskap med begrenset ansvar
  • Konkursbo, sletting kan kun meldes pĂ„ konkursbo opprettet fĂžr 1.3.2008

Du kan ogsÄ sende opplysninger til andre offentlige etater

Gjennom tjenesten Samordnet registermelding kan du ogsÄ sende inn opplysninger til Merverdiavgiftsregisteret, NAV Registerforvaltning, Virksomhets- og foretaksregisteret hos SSB, Stiftelsesregisteret og Skattedirektoratets register over upersonlige skattytere.