Samordnet registermelding
Sist oppdatert: 3. oktober 2024.
Samordnet registermelding bruker du når du skal sende inn meldinger til Enhetsregisteret, Foretaksregisteret og Frivillighetsregisteret.
Hvis du for eksempel skal registrere et nytt aksjeselskap, en forening eller et enkeltpersonforetak, er det denne tjenesten du skal bruke. Det samme gjelder når du skal melde endringer av adresse, styremedlemmer, navn eller telefonnummer for en virksomhet som allerede er registrert.
Tjenesten er helelektronisk. Det betyr at vedlegg som skal følge meldingen må lastes opp elektronisk, og at alle som skal signere må gjøre det i Altinn.
Det er mange fordeler ved å bruke Samordnet registermelding
- Det er nok at én person signerer elektroniske meldinger.
- Vedtaket er tilgjengelig i Altinn to timer etter at meldingen er ferdig behandlet.
- Enkle endringer blir registrert maskinelt etter hvert som vi mottar dem.
- For de fleste meldinger i Foretaksregisteret er det lavere gebyr.
Ofte stilte spørsmål
Skriv inn fødselsnummer (11 siffer) og etternavn. Velg deretter rolle og trykk på «Legg til».
Det er viktig at du skriver etternavnet nøyaktig slik det er registrert i Folkeregisteret. For personer med flere etternavn (for eksempel Berg Hansen), er det bare det siste som skal legges inn. Hvis etternavnet er sammensatt med bindestrek (for eksempel Berg-Hansen), må du legge inn begge navnene.
Hvis du skal legge inn personer uten bostedsadresse (som har fødselsnummer) eller oppholdsadresse (som har d-nummer), må du legge inn adresse på disse personene. Her kan du lese mer om hvordan du gjør det.
Løsningen håndterer de aller fleste og mest brukte formatene for tekstbehandling, regneark og grafikk.
Det er viktig å merke seg at størrelsen på filene du laster opp, ikke må være større enn 10 MB. Har du flere filer eller vedlegg, må den totale størrelsen for hele meldingen ikke overstige 20 MB.
Samordnet registermelding er en elektronisk tjeneste der utfylling, opplasting av filvedlegg og signering gjøres i Altinn. Du kan bare bruke løsningen hvis alle vedlegg kan lastes opp som filer, og at de som skal signere meldingen kan gjøre det i Altinn. Hvem som skal signere meldingen avhenger av organisasjonsform og hva meldingen gjelder.
Hvem skal signere?
Meldingen skal alltid signeres av minst én person. Den som signerer skal være en av de meldepliktige, som kan være
- daglig leder
- medlem av styret
- innehaver
- forretningsfører
- signaturberettiget
- kontaktperson
- norsk representant
Meldingen kan også signeres av en person som har fått tildelt retten til å signere på vegne av virksomheten.
Det er kun når et varamedlem fungerer for et styremedlem at hen kan signere i meldingen.
Skal du endre styret i en virksomhet som er registrert i Foretaksregisteret, må alle nye styremedlemmer signere meldingen. Dette gjelder også for styreendringer i stiftelser som er registrerte i Enhetsregisteret.
Personer
Når den som skal signere er en person, blir signeringsoppgaven for Samordnet registermelding sendt til personen sin innboks i Altinn.
Virksomheter
Når den som skal signere er en virksomhet, for eksempel en regnskapsfører eller en revisor, blir signeringsoppgaven for Samordnet registermelding sendt til virksomhetens innboks i Altinn.
Signeringen kan da gjøres av personer som har rollen «Tilgangsstyring» i Altinn. Denne rollen blir automatisk gitt til personer som er registrert i Enhetsregisteret med rollen
- daglig leder
- styrets leder
- innehaver
- bobestyrer
Har du én av disse rollene, kan du delegere rettigheten «Signerer av Samordnet registermelding» til andre personer.
Det kan være tilfeller der du får krav om å ettersende mer dokumentasjon når meldingen er under saksbehandling
Du får da en melding i innboksen i Altinn med informasjon om hva som mangler. I denne meldingen ligger det en lenke til den opprinnelige innsendelsen slik at du kan laste opp og ettersende nye vedlegg.
Når du har trykket på lenken «Send inn mer dokumentasjon» kommer du til statussiden for meldingen. Trykk på knappen «Last opp vedlegg», og siden for opplasting av nye vedlegg åpnes. Etter at du har lastet opp nye vedlegg trykker du på knappen «Gå videre til innsending».
Hvis nye vedlegg ikke skal signeres elektronisk, kommer du direkte til siden for å sende inn det nye vedlegget. Her trykker du på knappen «Send inn». Har du lastet opp vedlegg som skal signeres, sender du nye vedlegg til signering. Vedleggene vil bli sendt Brønnøysundregistrene når de er signert i Altinn.
Det er bare den som har fylt ut meldingen som kan sjekke status på meldingen
Logg inn i Altinn. Du finner meldinger som er mottatt i forbindelse med innsending og behandling av Samordnet registermelding i innboksen i Altinn. Etter at meldingen er sendt til signering, vil skjemalenken føre deg til en side som viser status for signering og behandling av meldingen.
Vi sender nå ut varsel om vedtak både til virksomheten og den som har sendt inn Samordnet registermelding. Når du og virksomheten har samme varslingsadresse får du begge varslene. Vedtaket finner du både i din og virksomheten sin innboks i Altinn.
Retten til å signere kan tildeles av daglig leder, styrets leder eller innehaver
Fra siden «Hva vil du gjøre?» kan du gi retten til å signere elektroniske meldinger til andre personer som for eksempel ansatte, regnskapsfører, revisor. Når en person har fått tildelt denne retten, vil vedkommende kunne signere elektroniske meldinger på vegne av den virksomheten der rettigheten er gitt.
Hvis virksomheten ikke har styreleder eller daglig leder, kan kontaktperson, forretningsfører eller norsk representant tildele retten til å signere.
Opplysninger som ikke kan meldes elektronisk
Du må bruke papirskjema hvis du skal slette et enkeltpersonforetak der innehaveren er død eller melde fusjon for et statsforetak.
Følgende organisasjonsformer kan ikke bruke den elektroniske løsningen:
- Europeisk selskap
- Europeisk økonomisk foretaksgruppe
- Gjensidig forsikringsselskap
- Pensjonskasse
- Sparebank
- Annet foretak ifølge særskilt lov som helseforetak og studentsamskipnad
Følgende organisasjonsformer kan melde endring og sletting i den elektroniske løsningen:
- Norskregistrert utenlandsk foretak NUF
- Selskap med begrenset ansvar
- Konkursbo, sletting kan kun meldes på konkursbo opprettet før 1.3.2008
Du kan også sende opplysninger til andre offentlige etater
Gjennom tjenesten Samordnet registermelding kan du også sende inn opplysninger til NAV Registerforvaltning, Virksomhets- og foretaksregisteret hos SSB, Stiftelsesregisteret og Skattedirektoratets register over upersonlige skattytere.