Ofte stilte spørsmål

Sist oppdatert: 9. mai 2018 .

Vi får mange henvendelser, og her finner du noen av de spørsmålene mange stiller oss.

Hvor finner jeg informasjon om hvem som er styremedlemmer?

Skriv inn navn eller organisasjonsnummer i feltet «Foretakssøk» til høyre her på siden, så vil du finne informasjon om hvem som sitter i styret.

Hvordan skaffer jeg en firmaattest for mitt eget selskap?

I Altinn får du gratis tilgang til firmaattester og andre produkter på ditt eget selskap.

Trenger du attester på andre selskap, kan du bestille dette i nettbutikken vår. Produkter som leveres elektronisk er  nå gratis, mens produkter som sendes ut via post er gebyrbelagt.

Jeg skal melde inn nye styremedlemmer. Hvordan gjør jeg dette?

For å endre styresammensetningen, må du sende inn Samordnet registermelding. Skjemaet forteller deg hva du må fylle ut og hvilke vedlegg som kreves. For å sende inn skjemaet, må du være innlogget som privatperson.

Vi skal ikke lenger ha revisor, hvordan melder jeg dette?

Skal du melde fravalg av revisjon til Foretaksregisteret i år? Da må du sende inn Samordnet registermelding.

Les mer om fravalg av revisjon på våre nettsider.

Hvordan endrer jeg navn på selskapet mitt?

For å endre navn må du sende inn Samordnet registermelding. Legg ved protokoll fra kompetent organ, for eksempel generalforsamling, som viser beslutningen, og eventuelt vedtekter/selskapsavtale/rederiavtale.

På siden Hvordan velger jeg navn på selskapet mitt? kan du lese mer om valg av navn og hvilke hensyn du må ta.

Hvordan endrer jeg adresse på mitt organisasjonsnummer?

For å endre adressen, må du sende inn Samordnet registermelding. Skjemaet forteller deg hva du må fylle ut og om vedlegg kreves.

Hvor finner jeg fakturaen ved registrering i Foretaksregisteret?

Fakturaen blir sendt direkte til din innboks i Altinn. På vår informasjonsside om faktura direkte i meldingsboksen, kan du lese mer om hvordan dette fungerer.