Språk
S√łk
Meny

S√łk


Velg språk



Bokmål

Alt innhold er tilgjengelig på bokmål

Nynorsk

Noko av innhaldet er tilgjengeleg på nynorsk

Varslingsadresser til bruk for offentlig forvaltning

Sist oppdatert: 16. november 2018 .

Varslingsadressene for enheter er tilgjengelig for oppslag i et maskinelt grensesnitt. Det er bare offentlig forvaltning som kan bruke dem.

Varslingsadresser er e-postadresser eller mobiltelefonnummer. Disse brukes av det offentlige for √• varsle om viktige meldinger som leveres digitalt. For at enheten skal kunne motta enkeltvedtak og andre viktige meldinger digitalt, p√•legger eForvaltningsforskriften det offentlige √• varsle om utsendelse av slike meldinger. Du finner retningslinjer til h√łyre p√• denne siden.

Opplysningene er ikke offentlige, men tjenesten gir offentlig forvaltning tilgang til varslingsadressene som er registrert i Enhetsregisteret. Tjenesten er gratis √• bruke. Oppslag p√• et organisasjonsnummer henter alle varslingsadressene som er registrert p√• en enhet. Navn og organisasjonsform blir ogs√• presentert. Hvis du gj√łr oppslag p√• en underenhet som ikke har registrert varslingsadresse, presenterer vi varslingsadressene som er registrert p√• hovedenheten.

Hvordan får jeg tilgang?

For å benytte tjenesten trenger du et X.509 virksomhetssertifikat for autentisering. Dette kan du lese mer om i den tekniske beskrivelsen av tjenesten.

Enheter i offentlig forvaltning med organisasjonsform staten, fylkeskommune, kommune, administrativ enhet i offentlig sektor og organisasjonsledd kan gj√łre oppslag. Det er mulig √• s√łke om tilgang for enheter som h√łrer til offentlig forvaltning, men som har en annen organisasjonsform enn de nevnte. S√łknaden, som du sender oss p√• e-post, m√• inneholde dokumentasjon som viser at dere treffer enkeltvedtak eller driver myndighetsut√łvelse.

Hvilke enheter har varslingsadresser?

Alle som er registrert i Enhetsregisteret har plikt til √• melde minst √©n varslingsadresse. Underenheter er ikke p√•lagt √• oppgi varslingsadresse, men kan gj√łre det hvis de har behov for det.

Hvordan melder jeg fra om feil i varslingsadresser for enheter?

Alle som er registrert i Enhetsregisteret har plikt til å holde egne varslingsadresser korrekte. Adressene oppdateres i enhetens profil i Altinn. Hvis du oppdager at en varslingsadresse er feil og enheten ikke retter den, kan du sende en e-post til oss. Du må oppgi navn og organisasjonsnummer på enheten endringen gjelder. Du må også fortelle hvilken adresse som er feil og hva dere har gjort for å få enheten til å rette opp denne selv. Legg ved kopi av for eksempel e-post fra dere der enheten er bedt om å rette opp feil.