Informasjon om klage
Sist oppdatert: 30. september 2024.
Det er mulig å klage på vedtakene våre.
Du trenger ikke å klage hvis vi har påpekt feil. Da holder det å rette feilene og sende inn skjemaet med eventuelle vedlegg på nytt.
Du kan ikke klage på saksbehandlingstid fordi dette ikke er vedtak.
Alle som har fått et vedtak kan klage. Det gjelder også dem som vedtaket har en konsekvens for (rettslig klageinteresse).
Fristen for å klage er tre uker fra du fikk vedtaket, enten det var i Altinn eller i postkassen.
Hvis du ikke er den som får vedtaket, er fristen tre uker fra du fikk eller burde ha fått kjennskap til vedtaket.
Du kan be om utsatt klagefrist
Vi kan i særlige tilfeller forlenge klagefristen før den er gått ut. Da må du gi en begrunnelse for hvorfor du vil utsette fristen og sende den til oss på e-post eller i posten.
Har du klaget for sent?
Du kan klage selv om fristen er gått ut. Vi kan behandle klagen hvis det ikke er din feil at klagen ikke ble sendt i tide eller det er særlige grunner til at den bør behandles.
Bestemmelsene om klagefrist finner du i forvaltningsloven kapittel 6.
Du må sende klagen skriftlig, gjerne på e-post til firmapost@brreg.no, eller i posten. Du må skrive hvilket register som har fattet vedtaket. Vi kan ikke ta imot en klage på telefonen.
Dette må klagen inneholde
For at vi skal behandle klagen må du skrive
- hvilket vedtak du klager på, for eksempel saksnummer eller organisasjonsnummer og vedtaksdato. Du kan også legge ved en kopi av vedtaket.
- hvilken endring du ønsker og hvorfor du mener vedtaket er feil
- hvem du er og hvordan vedtaket har en konsekvens for deg (rettslig klageinteresse)
Klager du mer enn tre uker etter at vedtaket ble fattet, må du skrive hvorfor du mener at du har klaget innen fristen.
- Vi vurderer om vi skal behandle henvendelsen som en klage eller gi deg skriftlig veiledning.
- Hvis vi behandler den som en klage, sender vi deg en bekreftelse på at klagen er mottatt.
- Klager du på noe vi har registrert, sender vi også beskjed til virksomheten det gjelder og gir den mulighet til å uttale seg.
- Når fristen for å uttale seg er ute, vil en jurist behandle klagen.
- Alle partene får beskjed når klagen er ferdigbehandlet hos oss.
Mulige resultater
- vi avviser klagen fordi den er kommet inn for sent eller fordi du ikke kan klage
- vi omgjør vedtaket og gir medhold i klagen
- vi opprettholder vedtaket og sender klagen videre til klageinstansen:
- klageinstansen opprettholder vedtaket
- klageinstansen omgjør vedtaket og gir medhold i klagen
- klageinstansen sender saken tilbake til oss for ny vurdering
- klageinstansen avviser saken fordi den er kommet inn for sent eller fordi du ikke kan klage
- du trekker klagen og vi avbryter klagebehandlingen
Uansett resultat holder vi deg oppdatert.
Klageinstans
Klageinstansen tar den endelige avgjørelsen i klagesaken. Hvilken klageinstans som behandler klagen avhenger av hvilket register som fattet vedtaket du har klaget på.
Eksempler på klageinstanser:
- Nærings- og fiskeridepartementet for Enhetsregisteret og Foretaksregisteret
- Partilovnemnda for Partiregisteret
- Frivillighetsregisternemnda for Frivillighetsregisteret, inkludert grasrotandelen
- Finansdepartementet for Regnskapsregisteret og Register over reelle rettighetshavere
Du kan trekke klagen ved å sende oss en e-post. Vi sender deg en tilbakemelding på at klagen er trukket.
Da kan du også ha rett til å få dekket de kostnadene som var nødvendige for å få endret vedtaket, jf. forvaltningsloven § 36.
For å få dekket nødvendige kostnader må du, innen tre uker fra du fikk vedtaket, sende oss en detaljert oversikt over kostnadene, med dato og en kort beskrivelse av hva de gjelder. Send det til oss på e-post eller i posten.
Har du flere spørsmål?
Om du har spørsmål kan du sende oss en e-post, siden saksbehandlingen vår skjer skriftlig. Vi kan ikke si noe om hvor lang saksbehandlingstiden blir eller utfallet før klagen er ferdigbehandlet. Du får beskjed så snart vi har behandlet klagen din.
Skal du anke en nektet tinglysing?
Har du fått nektet en tinglysing kan du enten rette påpekte feil eller anke vedtaket. Mer informasjon om anke
Skal du søke om å få forsinkelsesgebyret ettergitt?
Det er i noen tilfeller mulig å søke om å få ettergitt forsinkelsesgebyret.