Intet til utlegg
Sist oppdatert: 19. november 2025.
Når namsmannen fatter beslutning om «intet til utlegg», skal det registreres i Løsøreregisteret.
Intet til utlegg vil si at namsmannen har avsluttet en utleggsforretning med konklusjon om at skyldneren ikke har noen formuesgoder eller lønn eller trygd som det kan tas utlegg i.
Utleggsforretningen avholdes når kreditor krever at skyldner gjør opp for ubetalt gjeld. Intet til utlegg besluttes uten at skyldner trenger å godta det selv, og skiller seg slik fra frivillig pant.
Når namsmannen har besluttet intet til utlegg, skal det registreres i Løsøreregisteret. Intet til utlegg registreres på skyldnerens fødselsnummer eller organisasjonsnummer, og er kun tilgjengelig for en bestemt personkrets.
Opplysninger om intet til utlegg kan bare gis til advokater, finansinstitusjoner, inkassobyråer, foretak som driver kredittopplysningsvirksomhet etter kredittopplysningsloven, samt offentlige myndigheter med taushetsplikt etter forvaltningsloven eller annen lov.
Namsmannen sørger for at følgende opplysninger om intet til utlegg registreres i Løsøreregisteret:
- saksøktes (skyldners) navn og fødselsnummer/d-nummer eller organisasjonsnummer
- saksøkers (kreditors) navn og fødselsnummer/d-nummer eller organisasjonsnummer
- prosessfullmektiges organisasjonsnummer, fødselsnummer/d-nummer eller navn og adresse
- hvilken namsmann som har besluttet intet til utlegg
- namsmannens saksnummer
- dato for avholdt utleggsforretning
Intet til utlegg slettes 3 år etter utleggsforretningen ble avholdt, eller når namsmannen beslutter å oppheve utlegget. Dette kan skje når kravet har falt bort, for eksempel ved at saksøker gir avkall på sin rett etter utleggsforretningen, eller kravet på annen måte innfris.
Det er gebyrfritt å tinglyse intet til utlegg.
Ofte stilte spørsmål
Det er namsmannen som har besluttet intet til utlegg. Dersom du er uenig i beslutningen må du derfor kontakte namsmannen.
Dersom det er registrert en beslutning om intet til utlegg på deg, eller virksomheten din, som du mener skulle vært slettet, må du ta kontakt med prosessfullmektig, og be de melde fra til namsmannen om at saken skal slettes.
Intet til utlegg blir slettet samme dag som vi mottar slettemeldingen.
Logg deg inn på Min side på brreg.no. for å se hvem som er saksøker eller prosessfullmektig. Merk at virksomheter må bestille utskrift av denne informasjonen ved å ta kontakt med oss på telefon.
Virksomheter som driver kredittopplysningsvirksomhet, kan hente opplysninger som er relevante for kredittvurderinger fra Løsøreregisteret.
Det er den enkelte kredittopplysningsvirksomhet som avgjør om opplysningene kan utleveres til en annen mottaker, for eksempel en bank som skal vurdere din kredittevne i forbindelse med et låneopptak. Dersom kredittopplysningsvirksomheten gir ut opplysninger om deg som privatperson, skal du motta en gjenpart om utleveringen av opplysningene.
Selv om opplysningene opprinnelig ble hentet fra Løsøreregisteret, er det den enkelte kredittopplysningsvirksomhet som er behandlingsansvarlig for opplysningene når disse blir delt videre med tredjeparter. Løsøreregisteret har ikke informasjon om denne delingen.
Dersom du mottar et gjenpartsbrev som viser til opplysninger fra Brønnøysundregistrene og/eller Løsøreregisteret, ber vi derfor om at du henvender deg til den enkelte kredittopplysningsvirksomhet dersom du har spørsmål.
Hen må ta kontakt med namsmannen, og be dem slette utlegget.