Effektiv digital samhandling
Sist oppdatert: 27. juni 2023.
Hovedmål 2 er: Brønnøysundregistrenes registerløsninger skal føre til effektiv digital samhandling med næringslivet, frivillig sektor, offentlig sektor og privatpersoner.
Effektiv samhandling i samfunnet oppnås i første omgang gjennom sikre og korrekte data. Brønnøysundregistrenes strategi er å være den foretrukne registerfører og øke datadreven utvikling. Dette støtter opp om hovedmål 2 – effektiv digital samhandling. I 2022 har det pågått flere utviklingsaktiviteter innen både registerforvaltning og datadreven utvikling.
Innen registerforvaltningen er det gjennomført, og det pågår, flere tiltak for å øke effektiviteten i samhandlingen. Blant annet med utvikling av ny registerplattform i prosjekt BRsys og prosjekt Brukervennlige registertjenester. Disse tiltakene vil bidra til at Brønnøysundregistrene oppnår ambisjonen om 100 prosent digital registerforvaltning.
Samtidig som arbeidet med å erstatte, fornye og automatisere eksisterende registertjenester pågår, må Brønnøysundregistrene drifte, forvalte og vedlikeholde to registerplattformer. De omtaler vi som gammel og ny tjenesteplattform. To plattformer gir en krevende balansegang mellom prioritering av moderniseringen og å ivareta gode og sikre leveranser på eksisterende løsninger.
Ekstraordinære oppgaver knyttet til Kompensasjonsordningene for næringslivet, har bidratt til at BRsys-prosjektet har blitt forsinket. Samtidig har vi levert godt på mange områder, blant annet er register for Reelle rettighetshavere fase 1 gjennomført.
Innen datadreven utvikling er det i 2022 satset videre på livshendelser og datadelingstjenester, og arbeidet med offentlig privat samarbeid (OPS) er videreført. Samtidig har vi, på bestilling fra NFD, levert en oversikt over forenklingstiltak og hvilken nytte det vil gi for næringslivet.
I 2022 har Brønnøysundregistrene inngått samarbeid med registerenhetene i Danmark og Sverige for å utveksle erfaringer om bruk av kunstig intelligens og maskinlæring for å bl.a. kunne effektivisere saksbehandlingsprosesser. I tillegg har Brønnøysundregistrene fortsatt det internasjonale arbeidet med å bistå utvikling i andre land, og i flere nordiske samarbeidsprosjekter.
Måloppnåelsen for hovedmål 2 er noe lavere enn for hovedmål 1. Saksbehandlingstiden har vært utenfor etatens mål, og opplevd effektivitet har ifølge brukerundersøkelsen gått noe ned. Øvrig måloppnåelse er god.