Underenhet
Sist oppdatert: 31. juli 2024.
Lurer du på hvorfor du har to organisasjonsnummer? Det er fordi du har en underenhet i virksomheten din.
I tillegg til organisasjonsnummeret til virksomheten din har underenheten et eget organisasjonsnummer.
Det er flere grunner til at det er behov for en underenhet. Du trenger det når du:
- driver næringsaktivitet
- skal rapportere lønn eller honorar i a-meldingen
Selv om du ikke har ansatte i dag, eller betaler styrehonorar, så ligger underenheten klar om du skulle ha behov for dette i fremtiden. Du ser hvilke underenheter du har på Virksomhetsopplysninger.
Når skal jeg bruke underenheten sitt organisasjonsnummer?
Dette bruker du når:
- du rapporterer lønn, honorar og frilans i a-meldingen
- Statistisk sentralbyrå spør etter opplysninger
- du har mottatt en digital sykmelding
Hovedenhet er et samlebegrep for selskap, foreninger, personer og annet som er registrert i Enhetsregisteret, og som ikke er en underenhet.
Hovedenhet er virksomhet på øverste nivå i registreringsstrukturen i Enhetsregisteret.
En underenhet identifiserer den aktiviteten hovedenheten driver. En hovedenhet kan ha en eller flere underenheter. Underenhetene er ikke selvstendige. De vil alltid være knyttet opp mot en hovedenhet.
Underenhet er virksomhet på laveste nivå i registreringsstrukturen i Enhetsregisteret.
Det er Statistisk sentralbyrå som avgjør hvilke underenheter som skal registreres, samt klassifisering av disse. Registrering og klassifisering skjer etter standarder som følger internasjonale statistikknormer.
En hovedenhet kan ikke nekte eller kreve slik registrering.
Det skal registreres flere underenheter hvis ett av følgende vilkår er oppfylt:
- Det drives næringsaktivitet i forskjellige bransjer. Hver bransje må sysselsette minst 5 personer
- Det drives næringsaktivitet med ansatte på flere geografiske steder. Det må være minst en ansatt på hvert geografiske sted.
Forskjellige bransjer
Med forskjellige bransjer betyr det at aktivitetene faller inn under forskjellige næringskoder etter Standard for næringsgruppering (SN2007)
Aktiviteter som utføres bare for å betjene hovedenhetens primære aktiviteter, skal ikke registreres som en egen underenhet. Eksempler på dette kan være administrasjon, IT-avdeling og salg av egenproduserte varer. Slike aktiviteter registreres bare som egen underenhet hvis de foregår på et annet geografisk sted enn der hvor hovedenhetens primære aktivitet foregår.
Flere geografiske steder
Det drives aktivitet på flere geografiske steder når underenhetene er lokalisert på ulike adresser. Det er ikke nok å oppgi ulike postadresser for å få registrert en underenhet.
For ambulerende aktivitet er det bare fast bemannede avdelingskontorer og lignende som blir registrert. Eksempler på dette er bygg- og anleggsvirksomhet, transport og utleie av arbeidskraft, vikarbyråer.
Offentlig forvaltning
De generelle reglene som beskrevet ovenfor gjelder også for offentlig forvaltning. Detaljert regelverk for registrering av underenheter i kommuner, fylkeskommuner og helseforetak finnes på www.ssb.no under Innrapportering, Kostra, Veiledning.
Hvis du skal registrere flere underenheter fyller du ut skjema for underenheter – aktivitet på flere adresser og laster dette opp som vedlegg til Samordnet registermelding i Altinn (kryss av for at virksomheten skal registrere en eller flere nye underenheter).
En underenhet kan overtas eller overdras fra en hovedenhet til en annen. I slike tilfeller vil underenheten beholde sitt organisasjonsnummer.
For at en underenhet skal regnes som overtatt eller overdratt, må følgende vilkår være oppfylt:
- Samme aktivitet fortsetter, men med en annen hovedenhet som ny eier av underenheten
- Aktiviteten fortsetter i samme kommune som tidligere
- De nødvendige aktiva som inngår i aktiviteten må som regel overdras under ett. Eksempler på dette er råvarer, produksjonsutstyr, varelager, kontrakter og ansatte.
Overdragelse av en underenhet registrerer du i skjemaet Samordnet registermelding i Altinn. Hvis du skal overdra flere underenheter, må du også fylle ut papirskjemaet skjema for underenheter – aktivitet på flere adresser. Skjemaet laster du opp som vedlegg til Samordnet registermelding.
Vedleggskrav
Når du melder overdragelse i Samordnet registermelding, får du et vedleggskrav om bekreftelse fra overtaker. Denne bekreftelsen skal være underskrevet av overtaker, og dokumentere at overdragelsen er korrekt. Vedleggskravet kommer først opp når du har fylt ut og kontrollert meldingen.
Innboksen i Altinn
Husk å rydde i innboksen til underenheten i Altinn før overdragelsen.
Sensitiv informasjon, som for eksempel sykemeldinger, bør lagres i eget sak-/arkivsystem før overdragelsen blir registrert. Da unngår du at overtaker får tilgang til sensitiv informasjon som ligger i innboksen til underenheten.
Overtakelse av en underenhet registrerer du i skjemaet Samordnet registermelding i Altinn. Hvis du skal overta flere underenheter, må du også fylle ut papirskjemaet skjema for underenheter – aktivitet på flere adresser. Skjemaet laster du opp som vedlegg til Samordnet registermelding.
Vedleggskrav
Når du melder overtakelse i Samordnet registermelding, får du vedleggskrav om bekreftelse fra overdrager. Denne bekreftelsen skal være underskrevet av overdrager, og dokumentere at overtakelsen er korrekt. Vedleggskravet kommer først opp når du har fylt ut og kontrollert meldingen.
Hvis aktiviteten legges ned, kan du melde sletting av underenheten i Samordnet registermelding i Altinn. Hvis hovedenheten har flere underenheter og skal legge ned en eller flere, må du fylle ut papirskjemaet skjema for underenheter – aktivitet på flere adresser.
Enhetsregisteret inneholder opplysning om antall ansatte for alle arbeidsgivere som er registrert i Enhetsregisteret. Vi henter antall ansatte i aktive arbeidsforhold registrert i NAV sitt Aa-register. Alle arbeidsgivere skal rapportere arbeidsforholdene hver måned i a-meldingen.
Virksomheter som har ansatte skal ha minst en underenhet. Underenhetene er identifisert med et eget organisasjonsnummer som er tilknyttet hovedenheten. Antall ansatte er knyttet til en underenhet og omfatter antall unike personer som jobber i virksomheten. Hvis en person har flere arbeidsforhold knyttet til samme virksomhet, telles personen bare én gang.
Opplysningen antall ansatte er blant annet tilgjengelig i tjenesten Åpne data. Du kan velge om du vil se antall ansatte knyttet til én underenhet eller totalt antall ansatte på hovedenheten.
Når du søker på virksomheter med færre enn fem ansatte får du bare vite at virksomheten har mellom 1-4 ansatte.