Kapittel 6: Årsregnskap
Sist oppdatert: 3. juni 2025.

Årsregnskap 2024 – Ledelseskommentarer
Formål
Brønnøysundregistrene ble opprettet i 1988 under Justisdepartementet og er underlagt Næringsog fiskeridepartementet (NFD). Virksomheten er et ordinært forvaltningsorgan og som fra 2017 fører virksomhetsregnskapet i henhold til statlige regnskapsstandarder. Brønnøysundregistrene utøver utviklings- og forvaltningsoppgaver for viktige målområder, blant annet Løsøreregisteret, Foretaksregisteret og Enhetsregisteret. Virksomheten skal bidra til regjeringens arbeid med å fornye, forbedre og forenkle for næringsliv og innbyggere.
Årsregnskapet utgjør del VI i årsrapporten til NFD.
Som det fremgår av prinsippnoten er Brønnøysundregistrene et ordinært forvaltningsorgan som fører regnskap i samsvar med periodiseringsprinsippet. I tillegg rapporterer vi til det sentrale statsregnskapet etter kontantprinsippet jf. Note A og B.
Bekreftelse
Årsregnskapet er avlagt i henhold til bestemmelser om økonomistyring, rundskriv R-115 fra Finansdepartementet og krav fra Nærings- og fiskeridepartementet i instruks om økonomistyring. Jeg mener regnskapet gir
et dekkende bilde av Brønnøysundregistrenes bevilgninger, regnskapsførte utgifter, inntekter, eiendeler og gjeld.
Vesentlige forhold etter kontantprinsippet
Brønnøysundregistrenes sine utgifter til registerdriften er på totalt 537,0 MNOK. Sammenstilt med bevilgningene gir dette en merutgift på til sammen 1,3 MNOK. Dette hensyntatt merinntekt på oppdragsinntekter
på 2,9 MNOK, gir et mulig overført beløp på 1,6 MNOK til 2025. Resultatet på 1,6 MNOK hensyntatt den økte bevilgningen på 6,8 MNOK som følge av lønnskompensasjonen som kommer til utbetaling i 2025 gir dette et merforbruk på 5,2 MNOK for 2024. Dette merforbruket er relatert til kostnader til økt kjølekapasitet.
Brønnøysundregistrene sine gebyrinntekter relatert til registerdriften ble på 669,6 MNOK for 2024. Det ble innført ny gebyrstruktur for registertjenestene fra 1. januar 2024, og det førte til reduserte gebyrsatser for registrering i Foretaksregisteret og økte gebyrsatser i Løsøreregisteret. I tillegg ble det innført gebyr ved førstegangsregistrering i Enhetsregisteret, med unntak for ungdoms- og studentbedrifter og frivillige lag og foreninger.
Brønnøysundregistrenes utgifter til ny registerplattform og prosjekt ”Brukervennlige registertjenester” er på 174,1 MNOK. Sammenstilt med bevilgningen gir dette en mindreutgift på 19,4 MNOK som mulig overførbart beløp.
Det er gjort investeringer i immaterielle eiendeler og varige driftsmidler etter kontantprinsippet for 139,6 MNOK i 2024. De vesentligste investeringene er knyttet til ny registerplattform, prosjekt Brukervennlige registertjenester og andre utviklingsprosjekter.
Rapportert mellomværende med statskassen er 24 862 895 kroner per 31.12.24. Mellomværende består av skyldig skattetrekk, avsatt pensjonspremie til SPK og skyldige
offentlige avgifter. Spesifisering av rapportert mellomværende og bokført avregning med statskassen fremgår av Note 7B.
Vesentlige forhold etter periodiseringsprinsippet
Det er i perioden aktivert immaterielle eiendeler for 300,9 MNOK og det er bokført immaterielle eiendeler for 208,6 MNOK under utførelse. Dette er i hovedsak relatert til ny registerplattform og andre utviklingsprosjekter. Total er det bokført programvare og lignende rettigheter til en verdi av 861,4 MNOK.
Totalt er det bokført inntekter fra gebyrer på 692,0 MNOK. Det er en økning på MNOK 141,7 i inntekt fra gebyrer sammenlignet med 2023. Økningen skyldes omlegging til ny gebyrstruktur fra og med 1.1.2024.
Antall utførte årsverk har økt med 36 til 457,5 sammenlignet med 2023. Økningen skyldes i hovedsak økt oppdragsportefølje og økt behov for drift og forvaltning. Det er balanseført lønn til 74,1 MNOK til egenutvikling av registre. Andre driftskostnader har økt med 66,1 MNOK sammenlignet med 2023. Dette skyldes også økt oppdragsportefølje og økt behov for drift, økte lisenskostnader, samt økte husleiekostnader som i hovedsak skyldes engangsutbetaling i forbindelse med utvidelse av kjølekapasitet.
Tilleggsopplysninger
Riksrevisjonen er ekstern revisor og bekrefter regnskapet for Brønnøysundregistrene. Årsregnskapet er ikke ferdig revidert per d.d. Revisjonsberetningen antas å foreligge innen 1. mai 2025. Årsregnskapet blir publisert på Brønnøysundregistrenes nettsider 1. mai 2025.
Brønnøysund, 15. mars 2025. Lars Peder Brekk.
Dette er et sammendrag. Les fullstendig årsrapport for 2024 her.