Kapittel 3: Årets aktiviteter og resultater
Sist oppdatert: 3. juni 2025.

Overordnede prioriteringer
Virksomhetsplanen for 2024 har prioritert oppgaver basert på strategi og overordnede mål og føringer satt i tildelingsbrevet. De høyest prioriterte tiltakene har vært:
- informasjonssikkerhet inkludert cybersikkerhetsprogrammet
- nytt registersystem – prosjektene BRsys og Brukervennlige registertjenester
- register over reelle rettighetshavere
- reetablering av tjenester i Altinn 3
Andre viktige prioriteringer har vært
- saksbehandlingstid nært mål med god datakvalitet
forenklingsarbeid
Cybersikkerhetsprogrammet ble avsluttet i 2024. Programmet har sammen med øvrige aktiviteter innen informasjonssikkerhet, gjort at vi har forbedret sikkerhetsnivået og modenhetsnivået innen sikkerhet. Vi mener at avvikene fra Riksrevisjonens revisjon fra 2020/21 og NSM sitt tilsyn fra 2022 nå er lukket.
I 2024 ble det gjennomført flere tiltak for å styrke prosjektstyringen i prosjekt for ny registerplattform (BRsys) og legge til rette for at prosjektet skulle få økt effektivitet. NFD godkjente høsten 2024 et revidert styringsgrunnlag for BRsys. Dette var nødvendig for å gi prosjektet mer realistiske rammer å jobbe etter. Prosjektperioden er med dette utvidet til 2028, mens kostnadsrammen er holdt uendret.
I november satte BRsys i drift en ny løsning for registrering og saksbehandling av enkeltpersonforetak, og dette markerte starten på overgangen til helt nye løsninger for Enhetsregisteret og Foretaksregisteret. Arbeidet
med det nye Frivillighetsregisteret kom også godt i gang og skal settes i drift i løpet av første halvår 2025.
Prosjektet Brukervennlige registertjenester (BVR) har en sterk avhengighet til BRsys, og det har vært jobbet med å revidere styringsgrunnlaget for BVR slik at det blir tilpasset de reviderte planene til BRsys. Fremdriften for ny innrapportering fra BVR har blitt noe påvirket av fremdriften til Altinnprosjektet i Digitaliseringsdirektoratet, men disse utfordringene er nå løst. På tilgjengeliggjøring har BVR levert grunnfunksjonalitet og innhold for oppslagstjenestene Virksomhet og Min side, og det er gledelig å se at bruken av de nye grensesnitt fører til kraftig økning i bruken.
Register over reelle rettighetshavere ble satt i drift høsten 2024. Registeret bedrer tilgangen til opplysninger om eierskap og kontroll i norske selskaper. Etter tre måneders drift inneholder registeret cirka 35 % av alle registreringspliktige virksomheter.
Prosjektet reetablering av tjenester fra Altinn II til Altinn 3 gikk over til gjennomføringsfase i 2024 og har levert innrapportering til Reservasjonsregisteret og er i henhold til leveranseplan. Prosjektet inngår i programmet «Nye Altinn» som styres av Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) og er et samarbeid med Digdir, Skatteetaten og Statistisk Sentralbyrå.
Saksbehandlingstiden har vært innenfor mål i alle registrene våre. Unntaket er søknad- og klagesaksbehandlingen knyttet til forsinkelsesgebyr i Regnskapsregisteret. Andelen helautomatisk saksbehandling, og den digitale innrapporteringen har økt. Det ble blant annet innført klokkeslettsprioritet for Løsøreregisteret. Dette innebærer tinglysinger får rettsvern og prioritet etter tidspunkt for innsending. Endringen
har redusert saksbehandlingstiden fra 3 dager til 0 / 1 dag, avhengig av hvordan sakene er sendt inn.
Deling av data, både i privat og offentlig sektor, er et viktig område for å bekjempe kriminalitet, få økt kontroll og mer sammenhengende tjenester. Deling av data fra Regnskapsregisteret økte betydelig i 2024, fra ca. 80 millioner oppslag i 2022 til 603 millioner oppslag i 2024. Økningen skyldes at flere offentlige etater bruker løsningen, men også at flere private aktører ønsker tilgang til regnskapsdata.
Ressursbruk
Antall avtalte årsverk har økt fra 421 i 2023 til 457 i 2024. Halvparten av økningen er knyttet til IT-avdelingen, mens resten er andre forretningsressurser, stillingene bidrar til økt utviklingskapasitet og drift og forvaltning. Vi brukte i 2024 rundt 20 prosent av interne ressurser i prosjekt. Dette er om lag samme nivå som i 2023, men antall interne timer brukt i prosjekt har økt fra 110 000 timer i 2023 til 133 000 timer i 2024. Dette er en økning på 21 prosent fra 2023 og skyldes nye oppdrag og oppbemanning av eksisterende prosjekt.
I tillegg kommer innleie av konsulenter som utgjør cirka 72 årsverk. Ekstern innleie utgjør om lag 45 prosent av utviklingskapasiteten. Bruken av eksterne konsulenter skyldes dels at vi ikke har klart å rekruttere IT-medarbeidere med seniorkompetanse og at det i tidsbegrensede oppdrag er hensiktsmessig å bruke innleide ressurser for å ikke binde opp faste lønnsmidler til prosjektinntekter. En stor andel utviklingskapasitet
øker risikoen for ledig kapasitet dersom utviklingsprosjektene blir færre.
Vi gjør ved starten av prosjekter en vurderinger av nivået på innleide ressurser. Innleid ressurser har en høyere kostnad og det er behov for å ha tilstrekkelig kompetanse internt for å kunne ivareta drift og forvaltning etter at prosjektet er ferdig. Vi har økt fokus på å rekruttere flere seniorressurser for å kunne redusere noe av konsulentbruken fremover, i tillegg skal arbeidet med ressursstyring styrkes.
Samlet vurdering av måloppnåelse
Brønnøysundregistrene vurderer at vi har nådd målene våre innen en rekke områder, men ser at vi fortsatt må arbeide for å nå andre. Innen saksbehandling og sikkerhet er målene i hovedsak oppnådd.
Prosjekt ny registerplattform BRsys har hatt lav måloppnåelse, og har vært gjenstand for inngående analyser og tiltak for å bedre måloppnåelsen. Flere tiltak har vært rettet mot å bedre eier- og prosjektstyringen og gi prosjektet gode arbeidsvilkår. NFD og BR har prioritert hardt for å gi prosjektet bedre rammebetingelser, og prosjektet kunne i årets tredje tertial endelig rapportere grønn status i henhold til revidert styringsgrunnlag med ny baseline fra 1.9.2024.
Prosjekt Brukervennlige registertjenester (BVR) har fulgt planene for nye tilgjengeliggjøringsløsninger, og måloppnåelsen er her over plan. For ny innrapportering er BVR noe bak plan som følge av eksterne avhengigheter, men det er foreløpig ingen forsinkelser av betydning for måloppnåelsen. De viktigste tiltakene knyttet til BVR-prosjektet handler om å harmonisere og synkronisere prosjektet mot de reviderte planene for BRsys.
Dette er et sammendrag. Les fullstendig årsrapport for 2024 her.