Kapittel 2: Introduksjon til virksomheten og hovedtall
Sist oppdatert: 3. juni 2025.

Brønnøysundregistrene er underlagt Nærings- og fiskeridepartementet. Hos oss finner du mange av landets viktigste registre og flere andre tjenester.
Vi er en etat som jobber med å utvikle, samordne og effektivisere digitale og sikre løsninger. Økt informasjonssikkerhet har derfor vært et prioritert område også i 2024.
Vi identifiserer og gjennomfører konkrete forenklingstiltak for å bidra til å oppnå regjeringens forenklingsmål.
Vi sørger for orden og oversikt over opplysninger om blant annet økonomiske forhold, eierskap og ansvar i virksomheter. Det gjør at alle kan drive virksomhet på en effektiv og trygg måte.
Opplysningene fra registrene våre blir brukt i offentlig, privat og frivillig sektor. Dataene våre har stor verdi, blant annet ved at de blir brukt til å bygge tjenester for andre virksomheter. Dataene våre skaper også forretningsmuligheter og merverdi for brukerne.
Vi forvalter 17 registre og 5 andre tjenester fra 9 departementer:
Nærings- og fiskeridepartementet
- Enhetsregisteret
- Foretaksregisteret
- Register for offentlig støtte
- Oppgaveregisteret
- Akvakulturregisteret
- Kompensasjonsordningene for næringslivet og innreisekarantene
- E-bevis
- Tilda
- Starte og drive bedrift – Altinn
Justis- og beredskapsdepartementet
- Konkursregisteret
- Løsøreregisteret
- Ektepaktregisteret
Finansdepartementet
- Regnskapsregisteret
- Register over reelle rettighetshavere
Barne- og familiedepartementet
- Reservasjonsregisteret
- Kontroll av medlemslister tros- og livssynssamfunn
Klima- og miljødepartementet
- EMAS-registeret (Eco-Management and Audit Sceme)
Helse- og omsorgsdepartementet
- Registeret for utøvere av alternativ behandling
Landbruk- og matdepartementet
- Jegerregisteret
Kommunal- og moderniseringsdepartementet
- Partiregisteret
- Kommunalt rapporteringsregister
Kulturdepartementet
- Frivillighetsregisteret
Mål og oppdrag
Samfunnsoppdraget vårt i 2024:
Vi skal bidra til økt verdiskaping gjennom å være en nasjonal registerfører og datakilde. Etaten vår skal forvalte registerdata på en måte som gir trygghet, orden og oversikt for næringslivet, frivillig sektor, innbyggere og offentlig sektor.
I 2024 hadde Nærings- og fiskeridepartementet to hovedmål for oss:
1. Brønnøysundregistrenes registervirksomhet skal føre til at registrerte data i størst mulig grad og til enhver tid er sikre og korrekte.
2. Brønnøysundregistrenes virksomhet skal føre til en økt digital registerforvaltning og løsninger som gir økt digital samhandling med og mellom ulike aktører i samfunnet.
I tillegg til de faste oppgavene som følger av samfunnsoppdraget vårt, ba Nærings- og fiskeridepartementet om at følgende områder og oppdrag skulle bli prioriterte:
Økt informasjonssikkerhet, aktiv porteføljestyring, forpliktende plan for omstilling og god internkontroll, forenklingsarbeid, juridisk arbeid og ny gebyrstruktur.
Disse prosjektene skulle inngå i vår portefølje:
• Cybersikkerhetsprogrammet
• prosjekt for ny registerplattform (BRsys)
• prosjekt brukervennlige registertjenester
• programmet Nye Altinn
• Register over reelle rettighetshavere
• Registeret for offentlig støtte
Visjon og strategi
Visjonen vår er: For tillit og fornyelse av samfunnet
Strategien i perioden 2024-2026: Brønnøysundregistrenes registervirksomhet skal føre til at samfunnet har tillit til at registrerte data er sikre og korrekte. Våre registerløsninger skal føre til en effektiv
digital samhandling med næringslivet, frivillig sektor, offentlig sektor og privatpersoner
Dette er et sammendrag. Les fullstendig årsrapport for 2024 her.