Kapittel 1: Leders beretning
Sist oppdatert: 3. juni 2025.

For tillit og fornyelse av samfunnet
2024 har vært et år hvor Brønnøysundregistrene har møtt både utfordringer og muligheter med besluttsomhet og innovasjon. I en verden preget av usikkerhet, med inflasjon, rentehevinger, konflikter i Midtøsten, krig i Europa og en halv verden som gikk til valg, har vi holdt stø kurs. Jeg er stolt av hvordan vi har skapt nye muligheter for samfunn og næringsliv.
Rollen vår som tillitsaktør i samfunnet har aldri vært viktigere. Gjennom pålitelige registre og digitale løsninger legger vi til rette for økt verdiskaping og trygghet, orden og oversikt for både innbyggerne, frivilligheten og næringslivet. Dette arbeidet er avgjørende for å bygge et bærekraftig samfunn.
Gjennom året har vi stått overfor en rekke utfordringer, men vi har også nådd viktige milepæler. Enkeltpersonsforetak i Enhetsregisteret og Foretaksregisteret ble lansert på ny plattform, noe som har gitt raskere behandling og økt pålitelighet. 54 prosent av enkeltpersonforetakene fra 11.11.24 og ut året ble saksbehandlet helautomatisk.
Målsettingen er 100 % digital registerforvaltning. I 2024 oppnådde vi 96,5 % digital innrapportering og 74,2 % automatisert saksbehandling. Vi behandlet 3,2 millioner saker i løpet av året. Det har vært stor økning i oppslag mot digitale tjenester. Økningen var i 2024 på hele 2,5 milliarder oppslag. Dette er resultater i verdensklasse, som jeg er svært stolt og imponert over.
Sentralt i digitaliseringsarbeidet vårt er prosjektene som skal fornye og automatisere våre registre, samt forbedre innrapportering og avgivelse av data. På grunn av flere faktorer har det vært forsinkelser i fremdriften på
disse prosjektene og i fornyelsen av saksbehandlingsløsningene våre. Sintef har på oppdrag av NTNU Concept gjennomført en evaluering av arbeidet som pågår. Her påpeker Sintef at prosjektet vårt er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Dette gleder meg, for vi ser store muligheter, og vi har allerede tjenester på plass i den nye plattformen, som er forventet å stå ferdig i 2028.
Tillit avhenger av sikre, korrekte data og høy registerkvalitet. Når registrene våre er korrekte og pålitelige, styrker det samfunnets tillit til systemene vi alle er avhengige av. Forebygging av økonomisk kriminalitet er et viktig satsingsområde, men til tross for innsatsen har vi i 2024 sett en økning i svindel- og bedragerisaker knyttet til registersaker. For å motvirke dette har vi gjennomført flere tiltak for å heve kvaliteten i registrene og forhindre økonomisk- og arbeidslivskriminalitet, blant annet gjennom våre systemer. Ett eksempel er at vi nå ikke tillater korrigering av regnskap for tidligere regnskapsår, noe som reduserer risikoen for misbruk. Et annet viktig tiltak er Register for reelle rettighetshavere, som ble innført i 2024. Forebygging krever en helhetlig innsats, og vi samarbeider derfor systematisk med andre etater i Norge og Europa for å styrke registerkvaliteten og forebygge kriminalitet. Vi har arbeidet over flere år med å øke informasjonssikkerheten i driften vår, og vi har oppnådd gode resultat. Vi har hatt en stabil og pålitelig teknisk drift uten kritiske hendelser, og tilgjengeligheten i systemene våre har vært på 99,98 %. Sikkerhetsarbeidet fortsetter fremover, for å møte en mer kompleks og krevende sikkerhetssituasjon i verden.
I 2024 fikk vi oppdraget å være innsamlingsmyndighet for bærekraftsrapportering i Norge. Vi skal ha en minimumsløsning for denne rapporteringen klar i første kvartal av 2025. I første omgang gjelder løsningen for store foretak av allmenn interesse, men flere selskap får etter hvert plikt til å levere inn bærekraftsrapportering til Regnskapsregisteret.
Vi har selv rapportert på klima- og naturmål og har fått resultater fra 2024. Selv om vi holder til i et energieffektivt bygg, ser vi at vi har en vei å gå for å nå målene våre. Resultatene fra målingene for 2024 er ellers nyttige og til inspirasjon for det videre arbeidet.
Innovasjon har vært en rød tråd gjennom hele året. Vi har etablert et eget team for kunstig intelligens (KI), som sammen med resten av organisasjonen skal bidra til å forbedre både tjenester og prosesser. Vi deltar aktivt i arbeidet med digitale lommebøker og samarbeider med andre nasjonalt, i Norden og i EU. Dette gir oss verdifull innsikt i infrastrukturen som vil bli pålagt av EU fra 2026, og vi gjør oss klare for å møte
fremtidige krav og muligheter.
Det er godt å se hvordan den langsiktige satsingen vår på innovasjon bærer frukter. I 2024 klatret vi til en 4. plass på InnoMags kåring av Norges mest innovative virksomheter. Dette er en anerkjennelse jeg er stolt av, som gir inspirasjon til å fortsette utviklingsarbeidet til beste for offentlig sektor, næringsliv og frivillig sektor.
Økt automatisering krever endringer i måten vi arbeider på. Det vil bli mindre manuell saksbehandling, samtidig som behovet for ITkompetanse øker. Vi jobber for å sikre tilstrekkelig kompetanse nå og fremover, og i 2024 startet vi et to-årig utdanningstilbud til ansatte, som vil få kompetanse til å ta mer IT-rettede oppgaver på sikt.
Vi har stort sett nådd de målene vi har satt oss for 2024. Prosjektet ny registerplattform, BRsys, har gjennom året hatt lavere fremdrift enn målsettingen og det har derfor vært arbeidet med analyser og tiltak for å øke måloppnåelsen. Prosjektet rapporterte i tredje tertial grønn status i henhold til revidert styringsgrunnlag.
Jeg vil takke alle ansatte for innsatsen i 2024. Å trygge driften, sikre raske svar til brukerne, lansere nye prosjekter og tjenester, eller å finne kreative løsninger på utfordringer, er uvurderlig for å levere godt på samfunnsoppdraget. Alle spiller en viktig rolle, og sammen leverer vi resultater som virkelig betyr noe.
Jeg ser frem til 2025 med optimisme og er klar for å levere enda mer verdi til våre brukere.
Brønnøysund, 15. mars 2025