Enklere offentlige innkjøp med eBevis
Sist oppdatert: 10. november 2022.
eBevis er en datadelingstjeneste fra Brønnøysundregistrene som forenkler for alle parter ved innkjøp i offentlig sektor.
Informasjon i sanntid direkte fra datakilden
eBevis tilgjengeliggjør informasjon fra ulike datakilder for innkjøpsansvarlige i offentlig sektor gjennom oppdragsgivers konkurransegjennomføringsverktøy (KGV). eBevis er bygd på tekniske komponenter i Altinn.
Brønnøysundregistrene og Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har i samarbeid spesifisert informasjonselementene som er med i eBevis. De inneholder både åpne data og data som krever samtykke eller fullmakt fra den enkelte leverandør.
Brønnøysundregistrene og Skatteetaten er datakildene som blir brukt i dag. Vi planlegger å utvide med flere informasjonselementer og datakilder.
Hva er fordelene med eBevis?
- forenkler leverandørenes krav om å levere attester fra det offentlige
- informasjon direkte fra dataeier i sanntid – kan ikke manipuleres
- gjør det enklere å utvikle automatiske kontrollrutiner
- leverer alltid oppdatert informasjon/dokumentasjonsbevis, også i kontraktsperioden
eBevis er en tjeneste som er utviklet i et samarbeid mellom Brønnøysundregistrene, Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) og Digitaliseringsdirektoratet.
Vil du vite mer om eBevis, finner du teknisk beskrivelse og innhold i tjenesten på Altinn sine nettsider.
Du finner faglig informasjon om anskaffelser på DFØ sine nettsider.
eBevis har ikke et eget brukergrensesnitt, men gir leverandører av konkurransegjennomføringsverktøy (KGV) fri tilgang til informasjon fra offentlige datakilder. Tilgang til informasjon fra eBevis forutsetter derfor at du som oppdragsgiver har et KGV-verktøy eller tilsvarende.
Hvis du har spørsmål eller ønsker å ta i bruk eBevis, ta gjerne kontakt gjennom kontaktskjemaet vårt.
Har du tekniske spørsmål, se utviklingsguide for eBevis i Altinn
Du kan sende inn spørsmålene via kontaktskjemaet vårt.