Språk
Søk
Meny

Søk


Velg språk



Bokmål

Alt innhold er tilgjengelig på bokmål

Nynorsk

Noko av innhaldet er tilgjengeleg på nynorsk

Svar innen en time

Publisert: 18. mars 2016 - oppdatert: 18. mars 2016

Registreringen av endringer som ny daglig leder eller regnskapsfører, er forenklet. Prosessen som før tok tre dager tar nå en time.

Lise Dahl Karlsen
Avdelingsdirektør ved Registerforvaltning, Lise Dahl Karlsen.

– Dette gjør at du får behandlet din melding raskere, og du sparer tid, sier avdelingsdirektør i Registerforvaltning, Lise A. Dahl Karlsen.

Stadig flere endringer registreres helelektronisk ved Brønnøysundregistrene. Sender du inn en endring på for eksempel daglig leder eller regnskapsfører via Altinn, vil den bli registrert automatisk i Enhets- og Foretaksregisteret.
– Du får svar innen en time, og når endringen er registrert vil du motta oppdatert registerutskrift og eventuell firmaattest. I tillegg til raskt svar blir dine roller og rettigheter i Altinn oppdatert. En ny regnskapsfører vil umiddelbart få tilgang til dokumenter og skjema på vegne av din virksomhet, sier Dahl Karlsen.

Forbedret brukervennlighet
Om lag 80 000 slike saker ble behandlet helelektronisk via Brønnøysundregistrenes systemer i 2015.
– Når du sender inn endringen din elektronisk, bidrar du til at registrene blir oppdatert enkelt og effektivt og får en bedre registerkvalitet. Dette er ikke bare viktig for oss, men også viktig for dine samarbeidspartnere, banker og andre offentlige etater, sier Dahl Karlsen.

Disse endringene blir behandlet helelektronisk:
• Regnskapsfører
• Daglig leder
• Kontaktperson
• Fratreden revisor
• Sletting av enkeltpersonforetak
• Har enheten ansatte, venter å få ansatte
• Målform
• Forretningsadresse
• Postadresse
• E-postadresse
• Hjemmeside
• Telefon
• Mobiltelefon
• Telefaks

Hvis du ikke får svar innen en time
Det er noen få områder der enkle meldinger ikke behandles helelektronisk. Dette kan være at endringsmeldingen inneholder et vedlegg. Det kan også være at en annen melding på enheten ligger til behandling i Enhets- eller Foretaksregisteret, eller at det er mangler knyttet til melding eller enhet under behandling av saken.
Meldinger som kommer inn til registrene på hverdager etter klokken 20.00 blir behandlet fra klokken 7.00 påfølgende dag. Meldinger som kommer inn i helgen etter lørdag klokken 14.00 blir behandlet mandag morgen.