Endringer i Frivillighetsregisteret
Publisert: 28. mars 2025 - oppdatert: 2. april 2025
I mai blir Frivillighetsregisteret nytt, og dagens innrapporterings- og tilgjengeliggjøringstjenester vil slutte å fungere.
Dette vil få konsekvenser for hvordan du får tilgang til data fra registeret framover.
Eget søk i Frivillighetsregisteret blir borte
Dagens tjeneste for å søke i Frivillighetsregisteret vil forsvinne. Isteden vil du kunne søke opp informasjon fra Frivillighetsregisteret på siden vår for virksomhetsopplysninger.
Det vil også bli mulig å laste ned totalbestanden fra registeret i CSV-format. CSV-filen kan omgjøres til Excel der dere selv kan filtrere og hente ut ønskede opplysninger. Totalbestanden vil være beriket med enkelte informasjonselementer fra Enhetsregisteret, som for eksempel adresse og kontaktopplysninger.
API-ene på Web Services-løsningen blir borte
Tjenesten «hentFrivillighet» i Web Services-løsningen vil ikke lenger fungere når vi får det nye registeret. Isteden vil vi tilby REST API-er.
Det er utviklet ett API for oppslag på organisasjonsnummer og ett API for nedlastning av totalbestand med alle organisasjoner i Frivillighetsregisteret. Disse inneholder kun opplysninger som er registrert i Frivillighetsregisteret.
API-ene vil bli åpent tilgjengelige for alle som ønsker det via vår Åpne data-tjeneste. Om dere ønsker å teste og bygge API-ene allerede nå, finner dere den nødvendige dokumentasjonen her.
Må få organisasjonsnummer før innmeldelse i registeret
Når det nye registeret kommer, vil vi i større grad skille informasjon som skal til Enhetsregisteret og Frivillighetsregisteret. Vi har allerede gjort endringer i dagens innrapporteringsløsning (Samordnet registermelding), og du kan ikke lenger opprette en ny virksomhet i Enhetsregisteret og samtidig registrere den i Frivillighetsregisteret. Du må vente til du har fått et organisasjonsnummer fra Enhetsregisteret før du kan registrere foreningen i Frivillighetsregisteret.
For å forberede nytt register, vil vi stenge for nyinnmeldinger og endringer i Frivillighetsregisteret gjennom Samordnet registermelding f.o.m. 27. april.
En del av moderniseringen av registrene våre
Arbeidet med Frivillighetsregisteret er en del av et større arbeid Brønnøysundregistrene gjør for å modernisere alle våre registre. Registrene skal bli automatiserte og mer brukervennlige. Det nye Frivillighetsregisteret vil i første omgang i stor grad basere seg på det eksisterende registeret, men vil legge til rette for mer funksjonalitet som kan komme som følge av pågående regelverksarbeid.