Ny enhetsregisterlov og foretaksregisterlov fra 1. januar 2026
Sist oppdatert: 18. november 2025.
De nye lovene påvirker blant annet hva som skal registreres, hvilken dokumentasjon som skal sendes inn og hvem som skal signere meldinger.
Rollene det nye regelverket gjelder:
Fra 1. januar 2026 vil det ikke lenger være mulig å registrere nestleder i Enhetsregisteret. I Foretaksregisteret, kan det bare registreres nestleder når krav om nestleder følger av lov. Vi vil i perioden januar – mars 2026 omregistrere rollen nestleder til styremedlem, for de som ikke må ha rollen nestleder registrert.
Der vi har omregistrert rollen nestleder til styremedlem, og nestleder er tildelt signatur eller prokura, må virksomheten melde til Enhetsregisteret og Foretaksregisteret om bestemmelsen skal endres eller utgå.
Det er bare virksomheter som ikke har en fysisk person registrert i gitte roller som skal registrere kontaktperson i Enhetsregisteret. Disse rollene er styreleder, nestleder, styremedlem, varamedlem, daglig leder, forretningsfører, deltaker, innehaver, bestyrende reder eller bostyrer.
Hvis virksomheten har registrert kontaktperson, men også en fysisk person i en av de nevnte rollene, vil vi i perioden januar – mars 2026 fjerne den registrerte kontaktpersonen.
Hvis en virksomhet som skal ha kontaktperson, har to eller flere kontaktpersoner registrert i dag, vil vi sørge for at det bare blir én kontaktperson registrert.
Virksomheten vil få et brev fra oss med frist til å gi tilbakemelding på hvilken kontaktperson som skal forbli registrert.
Det vil ikke lenger være mulig å registrere observatører i Enhetsregisteret og Foretaksregisteret. For virksomheter som har rollen observatører registrert, vil vi fjerne disse i perioden januar – mars 2026.
Hvis Enhetsregisteret og Foretaksregisteret fjerner eller omregistrerer en rolle, vil virksomheten få beskjed om endringen som er gjort.
Ny rolle som må registreres i Enhetsregisteret
Dette betyr at virksomheter som ikke er registrert i Foretaksregisteret må melde inn sine varamedlemmer til Enhetsregisteret så snart som mulig etter 1. januar 2026.
Endringer i hvem som skal signere skjemaet
Fra 1. januar 2026 er det et krav til at flere må gi en signert bekreftelse på at de påtar seg rollen som de skal registreres i. Bekreftelsen kan gis ved å signere skjemaet i Altinn eller på papirskjema som sendes i posten.
De som skal bekrefte at de påtar seg rollen, er:
- alle medlemmer av styret
- varamedlemmer
- daglige ledere
- revisorer
- regnskapsførere
Dette gjelder både virksomheter som er registrert i Enhetsregisteret og Foretaksregisteret.
For deltakere i ansvarlige selskap
Nå må alle deltakerne, både nye, eksisterende og de som trer ut, bekrefte endringer i deltakerforholdet. Bekreftelsen kan gis ved å signere skjemaet.
Ingen klagerett
De endringene vi gjør i virksomhetene blir ikke regnet som enkeltvedtak, og gir derfor ingen klagerett.
Lenker til det nye regelverket
- enhetsregisterloven
- foretaksregisterloven
- forskrift til lov om Enhetsregisteret
- forskrift til lov om Foretaksregisteret
- forskrift om overgangsregler til lov 20. juni 2025 nr. 105 om Enhetsregisteret og lov 20. juni 2025 nr. 106 om Foretaksregisteret
På lovdata.no får du tilgang til norske lover gratis.